DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job
Nyt projekt skal gøre Esvagts havvindsservice emissionsfri
Kan Esvagts SOV udelukkende arbejde på batterier, brint og brændselsceller? Det skal et nyt innovationsprojekt afklare.
Foto: Energy Cluster Denmark, Esvagt

Nyt projekt skal gøre Esvagts havvindsservice emissionsfri

Kan Esvagt servicere en havvindmøllepark udelukkende med brug af batterier, brint og brændselsceller? Det skal nyt projekt afklare.
15. APR 2021 10.19

Hvordan kan man gøre vedvarende energi endnu mere bæredygtig? Det er et spørgsmål, mange i industrien arbejder med, hvilket hurtigt involverer den brede vifte af underleverandører og samarbejdspartnere, der også er med til at sikre, at vindmøllerne kan producere elektricitet. 

I et nyt innovationssprojekt er Esvagt i centrum, hvor Hydrogen Valley, CS Electric, PowerCon, Ballard Power Systems Europe og DIS (Dansk Ingeniørservice) og Aalborg Universitet skal undersøge, hvorvidt det kan lade sig gøre, at Esvagt udelukkende kan servicere en havvindmøllepark på grønne brændstoffer. 

- Et projekt som dette sammensætter den seneste viden fra specialisterne om nye energikilder og sikker implementering og tester det af i vores praktiske virkelighed på skibet. Det er teknologiudvikling, som er holistisk og dækker hele spekteret og samtidig er afgrænset og effektivt. Vi bliver klogere på kort tid, siger Kristian Ole Jakobsen. 

Parterne skal derfor undersøge, hvorvidt Esvagts specialbyggede SOV udelukkende kan arbejde på batterier, brint og brændselsceller og hvorvidt tanken kan bunkres med biodiesel eller ammoniak fra vedvarende energikilder. 

Blågrønt samarbejde

Det nye projekt er også et resultat af et samarbejde mellem to klynger, Marlog og Energy Cluster Denmark, som har skabt fundamentet. 

- Det giver rigtig god mening at kombinere innovationskraften i både energisektoren og den maritime sektor, da det i høj grad er to parter, som er gensidigt afhængige af, at vi for alvor flytter noget i den grønne omstilling mod 2030, siger Glenda Napier, CEO i Energy Cluster Denmark. 

De to brancher er afhængige af hinanden, og det er derfor et samarbejde, der kommer med naturlige fordele. 

- Den maritime industri har brug for innovation fra energisektoren for at omstille sig, og energisektoren har brug for efterspørgsel fra marine og logistik, hvis det skal give mening at udvikle nye brændsler baseret på vedvarende energi. Innovationsprojekter som Green Vessel er et godt eksempel på, at vi kan og skal samarbejde på tværs af sektorer om at udvikle nye, stærke løsninger, siger hun.

Også hos den maritime klynge Marlog er man glade over de fælles goder. 

- Før har det maritime tænkt fra tank til propeller, og energi har tænkt fra produktion til kunde. Her sørger vi for at tænke holistisk – fra energien produceres, til den bruges. Vi koncentrerer flere års kvalificeret viden med aktuel ekspertise og trykprøver det i praksis og får dermed omsat universiteternes viden i konkret, værdiskabende virkelighed. Det er der perspektiver i, siger Majbrit Hoppe, Project Manager Technology & Innovation hos Marlog.

esl

Tilmeld dig nyhedsbrevet