DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job
Infrastruktur er mere end bare vejnet og kollektiv trafik. Der skal også være fokus på adgang ind og ud af de danske havne for eksempelvis havvindmøller.
Foto: Port of Esbjerg

Danske Havne ønsker større rolle i infrastruktur plan

Der er et stort, uudnyttet potentiale i havnene, mener brancheorganisationen, der glæder sig over udsigten til  kortlægning af erhvervshavnenes rolle og betydning i blandt andet den grønne omstilling.
8. APR 2021 15.12

Det kom mest til at handle om motorveje, broer og klima, da transportminister Benny Engelbrecht (S) kunne præsentere regeringens udspil til en ny infrastrukturplan.

Regeringen lægger op til investeringer for 105,8 mia. kr. Der afsættes 46,9 mia. til vejnettet, 39,5 mia. til kollektiv trafik, og en reserve på 12,7 mia. kr. til vej- og metroforbindelser til den kommende bydel Lynetteholm i København. Derudover kommer ca. 55 mia. kr. til at færdiggøre igangværende projekter og vedligeholdelse.

Der er dog også fokus på den maritime trafik, og hvilken rolle de danske erhvervshavne skal spille, og derfor glæder brancheorganisationen Danske Havne sig over udspillet. 

- Havne er en vigtig og lidt overset del af den danske infrastruktur. Godt 90 pct. af importen og eksporten til og fra Danmark går via de danske havne. Derfor er det glædeligt, at udspillet om infrastruktur frem mod 2035 lover en kortlægning af de danske erhvervshavnes rolle og betydning. For der er et stort, uudnyttet potentiale i havnene, det føler jeg mig overbevist om, siger Tine Kirk, direktør i Danske Havne.

Regeringen har tidligt fået kritik for et manglende fokus på klima i sit udspil, hvilken Tine Kirk også tilslutter sig – dog med et andet fokus: 

- Planen kunne godt have taget fat i Danmarks styrkeposition inden for offshore vind. Særligt fordi, planen jo rækker 15 år frem. Vi har produktion af vindmøller i Danmark, Esbjerg Havn er Europas førende udskibningshavn til havvindmølleparkerne i Nordsøen og flere havne er servicehavne for vindmølleparkerne. Vi ser ind i, at vindmøllerne bliver større, og derfor skal sejlrenderne til havnene være dybere, udtaler Tine Kirk. 

Der er tusindvis af job i vindbranchen, så det vil være et godt sted at investere og skabe den mest optimale infrastruktur for. Esbjerg er eksempelvis udset til at spille en nøglerolle i udskibning af havvindmøller til hele EU. Tine Kirk roser dog også regeringen for at have haft fokus på adgangsveje til fx Kalundborg og Aarhus Havn.

Hun håber, at der kan komme endnu mere fokus på havnene og de grønne projekter i de kommende forhandlinger. 

- Der er mange gode takter i udspillet, og vi håber, at lidt flere grønne projekter har fået mere plads, når det hele er forhandlet på plads inden sommer, siger Tine Kirk.

esl

Tilmeld dig nyhedsbrevet